Мета - ознайомити
дітей з документами, які захищають їх права; теоретично обґрунтувати сутність
насильства, з'ясувати основні причини
насильства над дітьми в середовищі сім'ї та виявлення шляхів його подолання.
1 Повідомлення теми і мети виховної години
Дитячі очі
чисті, щирі
В них видно
наміри й думки,
Вони хоч чорні,
сині, сірі
Бувають радісні
й сумні.
Мабуть,
радісними є очі дітей, коли у них щасливе дитинство, коли ніщо не пригнічує і
не турбує. А сумними – коли діти зазнають
страждань, принижень.
-
На жаль, ми живемо у світі де, існує
таке негативне явище, як насилля. Прояви насильства супроводжують людство з
давніх давен. Упродовж тисячоліть одна людина кривдить іншу людину, чинить
насильство щодо неї. У світі постійно відбуваються війни, напади на людей,
приниження. Ми вже звикли сприймати насильство, як щось неминуче. Але ж прояви насильства порушують права людини,
принципи вільного та справедливого
існування.
-
І коли насильство чиниться поруч з нами, чи
у нас в домі, в школі, на вулиці, ми можемо зупинити його.
-
Сьогодні ми зібралися щоб поговорити про насилля.
2. Гра « Сніжинки»
( Візьміть
салфетку, обірвіть правий кінець, зігніть вдвоє – обірвіть правий кінець,
повторіть ще раз. Розкрийте салфетку. Що
у вас вийшло? Є однакові сніжинки ?)
Вчитель. Усі люди
різняться між собою. Одні мають білий колір шкіри, інші – чорний або жовтий.
Одні люди високі, інші – невисокі. Одні стрункі, інші – повні. Люди звертають
увагу на відмінності, але це не означає, що хтось є кращим за інших. Хоча в
історії були випадки, коли люди лише через колір шкіри чи соціальне походження
принижували інших людей, вважали їх гіршими за себе.
3.Вправа «Асоціації»
- Які
асоціації виникають у Вас , коли ви чуєте слово «насильство»?
Наприклад, слово «насильство»
може викликати асоціації: негатив, ненависть, агресія, страх, стрес, знущання,
побиття, лицемірство, вигнанець, позбавлення тощо.
- Є різні види насильства
з якими вас ознайомить психолог Г. В.
4. Виступ
психолога
5. Прийняття правил роботи в групі
- Сьогодні ми працюємо в групах, ознайомтесь із
правилами співпраці.
Правила:
-
добровільність
-
щирість,
відвертість
-
доброзичливість
-
активність
-
взаємоповага
-
один
говорить – всі слухають
-
говорити
коротко, по черзі,
-
правило
піднятої руки
5.Вправа «склади вислів»
- Впізнайте вид насильства і
з’єднайте..Фізичне насильство –удари, кидання в інших різними предметами, штовхання, підніжки, бійки.
Психологічне насильство –залякування, погрози, глузування, приниження, обзивання, образливі й принизливі прізвиська.
Економічне насильство – навмисне пошкодження особистого майна, одягу; вимагання грошей або речей; жебракування, крадіжка.
Шкільне насильство – це те, що стосується твого однокласника або учня твоєї школи: приставання, розповсюдження пліток, побиття; вилучення грошей, речей.
6. Види насильства. Практикум
«Аналіз ситуацій».
- У повсякденному житті ми зустрічаємось із насильством.
Який це може мати вигляд, давайте розглянемо ситуації.
Завдання:
_ Вам потрібно визначити вид насильства, вказати
агресора ситуації той, хто здійснює насилля)
Ситуація 1.
Петрик, зайшовши у їдальню, і як завжди,
сів не на своє місце. До нього підійшла Оленка і попросила звільнити її
стілець. Він відштовхнув дівчинку з такою силою, що вона впала на підлогу.
Ситуація
2
Під час перерви Юрко бігав по класу і
штовхнув Іринку. Дівчинка, падаючи, ненароком розбила вазу на столі вчителя. В
клас зайшла вчителька і побачила розбиту вазу. Іринка намагалась пояснити, що
трапилось на перерві, але вчителька не вислухала оправдань і нагримала на неї.
Ситуація
3
Більшість
хлопців із 4 класу мали кишенькові гроші, якими вільно розпоряджались, але
батько Ігоря сказав: “Матимеш гроші тоді, коли
в табелі будуть лишень 11 і 12 балів”
Ситуація 4
Іванко не
хотів дружити з Васильком тому, що в нього
темний колір шкіри
Вчитель. У конфліктній ситуації агресор завдає
шкоду не тільки жертві, а й собі. Він не хоче відповідати за свої вчинки,
спеціально заподіює шкоду іншим, тим самим він руйнує своє здоров’я. Адже лють,
жорстокість і злість руйнують його нервову систему - і хвороби неминучі.
7. Гра Склади пазл «Хто
може здійснювати насилля»
Завдання. Вказати агресора і
жертву
8. Склади прислів’я
Люди здавна вчилися уникати насилля, все робити щоб не стати жертвою
насилля. І із своїх знань вони складали
певні правила - прислів’я та приказки.
Ваше завдання : Знайдіть
другу частину прислів’я чи приказки )
Як ми до людей, так люди до нас.
Дружба і братство – дорожче багатство.
У хорошій компанії розуму наберешся,
а в поганій – і свій загубиш.
З ким поведешся, від того й наберешся.
Згода будує, а незгода руйнує.
Від сварки до бійки – один крок.
Правда і в огні не горить, і в воді не тоне.
Добрі діти на ноги поставлять, а лихі – з ніг звалять.
9.
- Тема насилля відображена не тільки у
прислів’ях та приказках , а й у казках. Пригадайте у яких казках вам
зустрічається жорстокість.
Відповіді дітей.
— З ’ясуйте, як виявляється жорстокість у таких казках.
·
≪Колобок≫.
Порушення права на життя. Лісові звірі хотіли
з’їсти Колобка.
(У сучасному житті
трапляється безліч випадків, коли злочинці позбавляють життя людей, не маючи на це ніякого права.)
≪Івасик-Телесик≫.
Порушення права на життя. Змія хотіла з’їсти
Телесика. (Ніхто на маєправа
позбавляти когось життя.)
·
≪Коза-Дереза≫.
Порушення права на житло. Коза оселилася в
хатці Зайчика і не пускалайого до оселі. (І в реальному житті буває так, що хтось хоче нечесним шляхом заволодіти чужим майном.)
·
≪
Гидке каченя ≫.
Порушення права на сім’ю. Мама Качка не змогла
захистити своє каченя від
глузувань і навіть прогнала його з дому. (Мама повинна опікуватись своєюдитиною і розв’язувати проблеми її
здоров’я, а не покидати її напризволяще.)
10 Інсценізація
уривка казки « Попелюшка»
- А хто сьогодні до нас завітав?
Попелюшка.
Мушу звечора до ранку,
Працювати я на ганку,
У кімнатах прибирати,
Пил повсюду витирати.
Наварити смачно каші,
Чай налити повні чаші,
Прати речі, прасувати,
Скільки може це тривати...
Я
втомилась!!!
Мачуха.
Попелюшко, ти ж ледащо,
І годую тебе за що?
Вмить прокинуться дівчата
треба каву їм подати.
Ти
чому ж бо не працюєш,
Ледарюєш, ледарюєш...
Вмить берися до роботи
Бо від тебе лиш клопоти...
Попелюшка. Матінко, та лихо з вами,
Ледве
я плету ногами.
Ще
від вчора не лягала,
Лиш
на мить я задрімала.
Мачуха.
То тобі роботи
мало!
Зараз
я за мить прийду,
Ще
і щось тобі знайду.
Попелюшка. Горе, лишенько, біда,
Бо
нема в мене життя
Як
побігти хочу в ліс чи в поле,
То
лиш чую я ніколи.
Щоб
з дівчатами пограти,
Пісню
гарну заспівати,
Книжку
хочу почитати,
Трохи
би помалювати.
Кажуть:
це ж бо не твоє
Ще
ж робота в тебе є.
Мачуха. Побіжи
но до криниці,
Набери
іще водиці,
Дров
із двору принеси,
Та
у пічку поклади.
Тіста
трохи заміси,
Та
спечи нам пироги.
Ще
скопати треба грядки,
Та
берися вмить за прядки.
Потім
сіно поскладай
Та
вечерю нам подай
Далі
посуд ти помий,
В глеки молока налий.
Будеш
вправно це робити,
Зможеш
трохи відпочити!
Попелюшка. Ой, нічого я не вдію,
Бо
перечити не вмію,
Мушу
лиш коритися
З
цим усім миритися
Але
мрію я про одне
Може
час колись прийде,
Зможу
я спокійно жити...
Та
не буду говорити.
Не
дай Бог почують де,
То
мені перепаде...
Попелюшко!
-
Вже гукають. Побіжу, бо покарають.
Вчитель. Як бачимо, друзі, не легко жилось Попелюшці.
Вона ще зовсім дитина, та повинна виконувати багато доручень своєї мачухи,
важко працювати.
-
Яке насильство
здійснювалося відносно
Попелюшки?
Я маю хочу ж жити на землі.
Творити, дихати, учитись.
Дивитись на
веселку,
й на весну,
На щедру осінь і на тепле літо,
На зиму, так безмежно чарівну.
І на лани із стиглим житом.
На золотаве сонце в небесах,
На соловейка спів в гаях,
І надіятися
на любов батьків, безмежну і безкраю.
11. Коло ідей «Як
зупинити насильство і куди потрібно звертатись?»
Завдання: подумайте, обговоріть це питання і
запропонуйте свій варіант.
ЩОБ ВБЕРЕГТИСЬ ВІД НАСИЛЬСТВА
-
Попереджай
батьків, куди, з ким ідеш, коли повернешся.
-
Не
заходь у підвали, підсобні приміщення, у машини.
-
Якщо ти
десь затримався, передзвони батькам, попроси, щоб тебе зустріли.
-
Постарайся,
щоб твій маршрут проходив не через ліс, парк.
-
Якщо
тобі здалося, що тебе хтось переслідує, перейди на іншу сторону, зайди в
магазин, звернись до дорослих.
-
Якщо
тебе зупинили і попросили показати дорогу, постарайся пояснити на словах, не
сідаючи у машину.
-
Якщо
незнайома людина відрекомендувалась другом твоїх батьків, не спіши запрошувати
її додому, попроси зачекати їх приходу на вулиці.
- Якщо при вході у під'їзд ти
помітив незнайомців, зачекай, доки хто-небудь із сусідів не ввійде разом з
тобою. Не входь в ліфт разом з незнайомими,
-
Давайте підсумуємо
сказане і створимо пам’ятку « Як вберегтися від насильства»
У кожного на
парті на кольоровому папері лежить
написане правило , по одному учневі вийдіть прочитайте його і прикріпить до
пам’ятки.
( фіолетовий, синій, голубий, зелений, жовтий, оранжевий,
червоний)
-
Що у нас вийшло?
-
А що таке веселка (
міст між людьми і Богом)
-
Ви ж знаєте , що ми своїми вчинками
наближаємося або ж віддаляємося від Бога.
-
На веселці ви
бачите різні кольори і кожний колір щось
означає: червоний – любов, зелений – життя, а синій колір - колір синців , вважається кольором боротьби з насиллям.
Цьому передувала трагічна подія у одній родині. Історія
ця трапилася навесні1989 року у м. Норфлк США. Чотирирічний хлопчик Майкл знаходився у лікарні з травмами. Після
закінчення тритижневого терміну хлопчика намагалися повернути рідній матері,
Майкл плакав, кричав, що мама його не любить, і не хотів повертатися. Бабуся за
станом здоров’я не могла піклуватися про дитину і взяти його до себе. Суд вирішив, що кращим місцем для
дитини буде її рідний дім. Бонні Фіней –
так звали бабусю більше не бачила свого онука. Незабаром її молодша онучка
також потрапила до лікарні з переломом ноги в чотирьох місцях, а на руках були
опіки від сигарет. І тоді розпочалися пошуки зниклого Майкла. Виявилося, що
хлопчик був убитий у будинку матері, а потім утоплений у болоті.
Під час
похорону онука Бонні Фіней прив’язала синю стрічку до антени свого фургона, тим
самим вона хотіла привернути увагу людей до цієї проблеми. Її підтримали різні
співтовариства.
З того часу 25
листопада ми відзначаємо міжнародний день боротьби з насиллям.
-
- Вас захищає
держава та закони. Прочитайте, які правові документи, захищають ваші права.
1959 р. - Декларація прав дитини
1982 р. - Конвенція ООН про права дитини.
1991 р. - Україна підписала Конвенцію ООН про права дитини
і зобов'язалася її виконувати
1991 р. - прийнято Закон України про освіту
1996 р. - прийнято Конституцію України
2001 р. - прийнято Закон України «про охорону дитинства».
-
Якщо ж ви стали жертвою насилля, чи свідком вам потрібно
звертатись :
-
До батьків
-
класного керівника
-
Шкільного психолога
-
У нашому місті є Клініка,
Дружня до Молоді, яка містить у приміщенні дитячої поліклініки;
-
Служба у справах
неповнолітніх Червоноградського міського
виконавчого комітету
-
Терміново
телефонуйте 102
Їхні телефони ви
можете знайти на памятках, які є у вас на партах.
12. Бесіда
Нажаль, з проявами
насильства ми зустрічаємося з вами дуже часто і в громадських місцях і в
сім’ях і в наших шкільних колективах.
Ми гостро реагуємо
на біль і образи по відношенню до себе і не замічаємо, як кривдимо інших самі.
Трошки більше
поваги,трошки менше образ,
Трошки більше
добра, трошки менше зла,
Трошки більше
любові,трошки менше ненависті,
Трошки більше
радості,трошки менше горя і сліз.
Треба
навчитися розуміти людей,любити їх,
прощати і ставитися до них неупереджено. Нехай вони в чомусь і відрізняються
від нас. Треба навчитися розуміти людей
і вибачати їм, ставитися до інших так, якби ви хотіли, щоб ставилися до вас.
13. Пісня
14. Вірші
Мій улюблений світ -
Без насильства,
Без жорстокості, болі і зла,
Де народом заспівана пісня
Містить тільки хороші слова.
Мій улюблений світ – без
насильства,
Де немає страждання й війни,
Де розквітла калина барвиста,
Й голосінь не почуєш сумних.
Мій улюблений світ – це не казка,
А реальне щасливе життя,
Бо звільнивши наш світ від
насильства,
Можна сміло іти в майбуття.
І коли на теренах країни
Без страждань заживе кожне місто,
Скажуть люди всієї країни:
Україна – це світ без насильства
Мені дивом життя здається,
Хоч не все в нім я розумію.
Наді мною хтось посміється…
Та пусте! Я прощати вмію!
А скажіть, хто в житті все знає,
Все на світі робити вміє,
Помилок в нім не допускає
І крізь стіну пройти зуміє?
Що, немає такого люду?
Може ви є така людина?
Сперечатися я не буду,
Тоді ви на землі – єдина!
Решта, інші – це просто люди,
Як і
я та й усі земляни.
Та без нас світ біднішим буде,
І співати земля не стане.
-
Добро спішіть творити, люди,
Воно, як сонце, зігріва,
В добрі нам всім
Зручніше буде,
Без нього затишку нема.
Уважним будь, хай шлях твій на
землі
Злама байдужості холодні
грати,
Є цінності великі
і малі
Багатий той хто вміє віддівати.
15 Виступ
психолога
16 Флешмоб
-
Дякую, діти, вам за роботу, гостям за увагу.!!!!!!!1
Немає коментарів:
Дописати коментар